V ostatnom čase sa vyskytujú často požiare, ktorých zdrojom je elektrická kolobežka alebo bicykel. Príčinou je najčastejšie porucha pri ich nabíjaní. Prečo môže batéria začať horieť a prečo nesmiete, áno nesmiete, nabíjať svoju kolobežku či bicykel v spoločných priestoroch?
Niečo málo z chémie
Batéria je zariadením, v ktorom sa na relatívne malom priestore kumuluje značné množstvo energie. Typov batérií je viacero, ale najčastejšia je typ Li-ion, Lítium iónová batéria. Kladnú elektródu tvorí zliatina lítia, zápornú grafit. Elektrolytom je zvyčajne lítiová soľ. Každá batéria má ešte separátor, ktorý oba póly od seba oddeľuje. Elektrolyt je horľavý a separátor nie je taktiež nezničiteľný. Niekedy výrobnou vadou, niekedy nesprávnym nabíjaním, niekedy tepelným, alebo elektrickým preťažovaním, inokedy mechanickým poškodením, môže dôjsť k chemickému rozkladu elektrolytu a poškodeniu separátora. Vznikne skrat, narastie vo vnútri batérie tlak a teplota. Často je vidieť vydutie batérie a cítiť značné zahriatie. Už to signalizuje, že batéria je poškodená a je potrebnú ju okamžite prestať nabíjať, ale aj prípadne používať. Ak sa totiž proces dostane do stavu, že obal batérie tlak a teplotu nezvládne, môže dôjsť k explozívnemu uvoľneniu tlaku z pár elektrolytu a batéria exploduje a vznieti sa.
Zásady nabíjania
V prvom rade vždy vizuálne skontrolujeme batériu pre a na začiatku nabíjania, je potrebné ju mať pod dohľadom aj počas celého procesu až do nabitia. Všímame si najmä :
- vydutie batérie
- zvuky praskania a syčania,
- teplotu a zmenu farby obalu,
- dymenie,
- neporušenosť káblov.
Používať treba zásadne originálne diely, hlavne nabíjačky. Pre nabíjanie treba dodržiavať návod výrobcu, zariadenie nezakrývať, nevystavovať priamemu slnečnému žiareniu, nenabíjať mokré a zohriate zariadenie po jeho prevázke. Je potrebné sa vyhýbať neznačkovým dodávateľom, aj keď pri množstve vyrobených kusov aj toho najkvalitnejšieho produktu sa štatisticky vyskytne výrobná vada, smola, ak je to práve na Vašom zariadení.
Prečo nie v spoločných priestoroch
Spoločné časti a zariadenia bytového domu plnia funkciu, na ktorú sú určené. Určenie je jasné už od kolaudácie objektu a každá takáto časť má dané zhotovenie s určitými technickými parametrami. V kočikárni zrejme nebude výlevka, ale v práčovni okrem nej bude určite aj odtok vody. Ak sa pozrieme na odolnosť stavebnej konštrukcie, tá musí spĺňať podmienky určenia danej miestnosti. Či už je to odolnosť proti vlhku, alebo je napr. samostatným požiarnym úsekom s požiarnymi prestupmi a protipožiarnymi dverami či dokonca protipožiarnym sprinklerovým systémom.
Žiadna spoločná časť bytového domu nie je určená na použitie ako nabíjacia stanica pre kolobežky či bicykle, nemá potrebné technické riešenie stavebnej konštrukcie a ani výbavu v rozsahu ochrany pred požiarmi. V rámci všeobecnej prevenčnej povinnosti, zakotvenej v § 415 zákona číslo 40/1964 Zb. Občianskeho zákonníka každý je povinný počínať si tak, aby nedochádzalo ku škodám na zdraví, na majetku, na prírode a životnom prostredí. Ak je teda zrejmé, že priestor v dome, pivnica, bicykláreň, či iná, nie je určená bezpečnostne ani technicky na nabíjanie, každý, kto spôsobí škodu nevhodným použitím ( spočíva v nabíjaní zariadenia v miestnosti, ktorá na to nie je určená ), je povinný ju v celom rozsahu nahradiť. Ak nešťastnou náhodou vznikne poškodenie v byte vlastníka e-kolobežky či e-biku, je to poľutovania hodné, ale je to jeho rozhodnutie, za ktoré si nesie následky. Problém požiarov týchto zariadení však často spôsobuje obrovské škody, a to aj na susedných bytoch a spoločných priestoroch. Vtedy však už následky takého rozhodnutia nesú aj nevinní a to nie je možné akceptovať.
Nabíjanie potrebuje elektrickú energiu. Tú zvyčajne majitelia nabíjaných zariadení pri nabíjaní v spoločných priestoroch berú zo spoločného. V pivniciach či chodbách, alebo v iných spoločných miestnostiach, odoberajú elektrickú energiu na nabíjanie zo zásuviek, na čierno sa napoja z vypínačov, niektorí si z bytu natiahnu predlžovací kábel. Nič z toho nie je možné akceptovať ako správny postup. Predlžovací kábel nie je na takú záťaž stavaný a je ďalším potenciálnym zdrojom možného požiaru. Odber elektrickej energie zo spoločného, odhliadnuc od napojenia cez vypínač ( ide o hrubé porušenie technických noriem a ohrozenie bezpečnosti ), je bezdôvodným obohacovaním sa. Neobstojí ani argument, že tiež prispievajú na túto spotrebu. Svetelné okruhy nie sú technicky pripravené na odber pre nabíjanie a rovnako prípadné zásuvky nie sú určené na tento účel. Príspevok na „spoločnú elektrinu“ sleduje konkrétny účel jej spotreby a rozpočítava sa v súlade s ním. Má ním byť najmä osvetlenie a núdzový alebo účelový odber zo zásuviek pre potreby domu ako celku, nie na naplnenie potrieb jednotlivca. Ak to trošku nadnesieme, ide o okrádanie susedov, ktorí majiteľovi nabíjaného zariadenia vlastne platia spotrebovanú elektrickú energiu.
Buďme ľudia a rozmýšľajme
Pri diskusiách na túto tému sa často možno stretnúť s názorom, že veď to žiadny zákon nezakazuje. Nie je to celkom pravda, lebo bezdôvodné obohatenie, spočívajúce v neplatení odobratej elektrickej energie v celom rozsahu odberu podľa § 451 Občianskeho zákonníka ten, kto sa na úkor iného obohatí, je povinný obohatenie vydať. Podľa § 454 Občianskeho zákonníka bezdôvodne sa obohatil aj ten, za koho sa plnilo, čo podľa práva mal plniť sám a teda nie je sporu o tom, či o bezdôvodné obohatenie ide, alebo nie. Navyše je tu stále všeobecná prevenčná povinnosť, spomínaná vyššie. A v neposlednom rade je tu zdravý rozum. Každý, kto nabíja v spoločných priestoroch a zo spoločnej elektrickej energie veľmi dobre vie, že požiar môže bytovku zničiť, že energiu mu platia susedia. Len sa tvári, že no a čo. Ale to je nie len nezodpovedné, ale aj nebezpečné a často krát aj veľmi, veľmi drahé.
V roku 2024 na Slovensku spôsobilo požiar 16 elektrických kolobežiek. Suma škôd sa vyšplhala na viac ako 1.000.000,- €. Koľko z tej sumy ste pripravení zaplatiť len preto, že ušetríte na elektrike nabíjaním s spoločných priestoroch?